
اگر در مثل مناقشه نباشد ، او پولی را می خواهد که "پدرخوانده" ی تاریخ سینما وقتی هم سن او بود دریافت می کرد. بد نیست با آمار و ارقام و بسیار مختصر پیشینه این "پدرخوانده "ی محبوب و صدالبته آشنا را یادآوری کنیم .آن وقت احتمالا دیگر احتیاجی به مقایسه ی کارنامه حرفه ای و این حرفها هم نباشد.
250هزار دلار ،تمام دستمزد عالیجناب تاریخ سینما ، "مارلون براندو " ی فقید از فیلم جاودانه ی تاریخ سینما "پدر خوانده"است. آن هنگام او 48 ساله بود . بایک خروار جایزه ی سینمایی و یک کریدیت بین المللی که لیدر های دنیا آرزوی داشتنش را به گور می بردند. می گویند یادداشت 70 کلمه ای او که توسط یک دختر کارائیبین در مراسم اسکار خوانده شد و در اعتراض به نژاد پرستی بود ، بیش از 10 فکت و راهکار عملی داشت .
آخرین دستمزد براندوی نازنین اما 3میلیون دلار بود .او برای 6 روز حضور در سر صحنه فیلم " امتیاز" (محصول 2001 )این مبلغ را دریافت کرد. بله ! روزی نیم میلیون دلار ! او 6 روز سر صحنه حاضر شد تا نماهایش کامل شود و 21روز نیز به دعوت هم بازی اش رابرت دنیرو ی نازنین به صورت افتخاری چند ساعتی یا دقایقی سر صحنه می آمد . و نه دیناری برای این کار؛ اضافه خواست - که اگر لب تر می کرد ، دلار ها بود که به پایش می ریختند - و نه منتی به سر کسی گذاشت . روز آخر فیلمبرداری هم رو به همگان کرد و گفت :
رابرت می ترسد من بمیرم ؛ هی پروژه هایی رو می کند که من هم در کنارش 2 یا 3 نمایی داشته باشم . بعد رو به رابرت دنیرو ادامه داد : هی باب (رابرت)عزیز بالاخره من می میرم ؛ دیگر مصرفی ندارم . کار بدرد بخوری هم نکردم ولی خدا را شکر که تو هستی ...
"ادوارد نورتون " بازیگر همین فیلم گفته است :
... ایکاش او جملات دیگری می گفت . این حرف او باعث مصیبت شد. حرف او زلزله ای تولید کرد که از هیچ کس برنمی آمد غیر او. وقتی براندو ی بزرگ این حرف را ؛ به دنیرو زد ،هر دو یکدیگر را سخت در آغوش گرفتند و بی اغراق تا 10 دقیقه اشک می ریختند و هر لحظه هم کسانی به حلقه ی ایندو می پیوستند ، بزرگترین حسرت عمرم این است که چرا جلو تر از بقیه به حلقه ی دونفره آندو نپیوستم . از بس که حرف او مرا تکان داده بود . چند دقیقه بیزار از زندگی ومات و مبهوت گوشه ی استودیو فریز مانده بودم .می دانید معنی این 2 کلمه حرفش چی بود؟...
دقیقا سه سال بعد در جولای 2004 مارلون براندو در هشتاد سالگی مرد. 7 بار نامزدی او برای کسب جایزه اسکار ، و همین تعداد برای جایزه بفتا ، و گلدن گلاب ، یک نخلی که از کن و امی گرفت ، و یک دو جین نامزدی و جایزه ی دیگر اگرچه برای او وزن و اعتبار آورد اما مهمترین عامل در افسانه ای شدن او، میزان تاثیرگذاری اش در فرهنگ عامه آمریکایی جماعت درهر زمان چه اوج یا تثبیت و پرکاری او یا در زمان کم کاری و بازنشستگی است. طرفه آنکه او بر تمام علامندان سینما یش از هر نقطه دنیا که بودند تاثیرگذار بود. ضمن اینکه آمریکایی جماعت مواضع فرهنگی و هم چنین سلیقه ی او در موارد صلح جهانی را تعقیب می کرد و جویا یش بود . بله همان یادداشت در مراسم اسکار وجود پر هیبت او را ثابت کرد.
او که اسطوره فناناپذیر تاریخ سینماست اما بسیار منطقی شروع کرد و دستمزد گرفت . از سال 1950 یعنی در 26 سالگی اش که شناخته شد آن چنان کار کرد که در 20 سال بعد از این هم بالا ترین دستمزد ها را همراه با احترام بگیرد ، این جدول را ببینید،که شامل برخی از فیلمهای مهم او به همراه زمان قرارداد و میزان دستمزد اوست :
مرد محصول 1950با دستمزد 000/50دلار برای 3ماه و نیم کار
اتوبوسی به نام هوس محصول 1951 با دستمزد 000/75 دلار برای 2 ماه کار
زنده باد زاپاتا محصول 1952 با دستمزد 000/100دلار برای 4ماه کار
در بارانداز محصول 1954 با دستمزد 000/100دلار برای 2ماه کار
دزیره محصول 1954 با دستمزد000/75 دلار برای 2 ماه و نیم کار
پسران و عروسکها محصول 1955 با دستمزد 000/200دلار برای 2 ماه کار
شورش در کشتی بونتی محصول 1962 با دستمزد 000/250 دلار برای 3ماه کار
تعقیب محصول 1966 با دستمزد 000/900دلار برای 2ماه ونیم کار
پدر خوانده محصول 1972 با دستمزد 000/250 دلار برای 25 روز کار
آپوکالیس محصول 1979 با دستمزد 000/000/1دلار برای 1 ماه کار
فرمول محصول 1980 با دستمزد 000/000/3 دلار برای 14 روز
فصل خشک محصول 1989 با دستمزد 000/000/6دلار برای 20 روز
دیسکاوری محصول 1992 با دستمزد 000/000/5دلار برای 10 روز کار
امتیاز محصول 2001 با دستمزد 000/000/3دلار برای 6روز کار
براندو در تمام دوران بازیگری اش برای آثار فرست کلاس خود ارزش قائل بود و وجودش کردیت کار را به لحاظ فرهنگی و هنری بالا می برد .هم چنانکه از "فرانسیس فورد کاپولا" کارگردان " پدر خوانده " و " آپوکالیس " دستمزدی کم گرفت. چرا که یک سوپراستار خیابانی نبود. چه ،اگر هم می خواست در سه سوت می گرفت . او برای فیلمهای تجاری اش نیز محتاط بود . این از مارلون براندویی که تقریبا بی مانند است .
در پست دیگری درباره 2نسل بعد از براندو ، با محوریت فیلمها و دستمزد 2 کاراکتر : " آل پاچینو " و " لئوناردو دی کاپریو " این بحث پایان می یابد . و در این بین گریزی هم خواهیم زد به : سوپر استارهای خودخوانده سینما ی خودمان با توجه به کارنامه ی سینمایی شان ، پرنسیپ و گرید اجنماعی شان و البته درخواست دستمزدهای پدر خوانده ای شان!
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر